Poznałam niedawno bardzo interesującą grupę młodzieży, dodajmy są to ekolodzy z Pabianic. Nasza dyskusja trwała długo. Zasypywali mnie mnóstwem pytań i zagadek, na które nie zawsze znałam odpowiedź. Z resztą , sami zobaczcie, jak wyglądała nasza rozmowa. Przeczytajcie krótki reportaż, który udało mi się spisać.

Oto pytania, które zadał mi Pan Krzysztof, zajmujący się na co dzień zdrowym odżywianiem:

  • Czy wiesz, że jedząc niektóre produkty do Twojego organizmu dostają się substancje odpowiadające za raka i inne choroby oraz schorzenia? Ponieważ producenci żywności stawiają przede wszystkim na ilość, a nie, na jakość, dodają oni do żywności substancje odpowiedzialne za zwiększanie jej ilości. Aby udowodnić swoją rację, Krzysztof zaprosił mnie na krótki spacer po pabianickich sklepach. Okazało się, że prawie na każdym produkcie znajdują się ostrzeżenia na teamt jego zawartości. Zwykle były to konserwanty i środki chemiczne.

Krzysztof nie ustępował i pytał dalej: czy wiesz, że nawet produkty, które z zasady powinny być nieprzetworzone zawierają substancje zagęszczające, które sprawiają, że danego produktu jest mniej niż podaje gramatura, a reszta to zagęszczacze?

Z kolei Pani Joanna z Pabianic, dietetyczka z wykształcenia drążyła temat żywności modyfikowanej. Czy wiesz, że dzieje się tak na przykład z jogurtami, serkami homogenizowanymi lub twarożkami? Warto czytać na opakowaniach skład tych produktów, gdzie znajdziemy substancje takie jak guma arabska, skrobia modyfikowana, mączka chleba świętojańskiego i inne. Powinniśmy pamiętać także, że jedząc nawet produkty, które wydają się bardzo zdrowe jak owoce i warzywa możesz wraz z nimi zjadać geny jakiegoś zwierzęcia, na przykład ogórek z genem meduzy, albo marchewkę z genem szczura? Joanna zaprosiła mnie natomiast na przejażdżkę po mieście, by udowodnić mi, ze są miejsca gdzie można cieszyć się wyłącznie zdrową żywnością.

Pabianickie targowiska z kolei były miejscem pozbawionym wszelkich środków konserwujących. Mieliśmy tu do czynienia z czystą, niczym nie skażoną naturą. Zdrowe warzywa i owoce błyszczały w słońcu. Byłam naprawdę przekonana co do ich racji.

Taka żywność to żywność modyfikowana genetycznie, tak zwane GMO. Czy wiesz, że naukowcy nie chcą ujawniać prawdy na temat tej żywności oraz, że może mieć ona wpływ na płodność i w ogóle zdrowie ogólne człowieka i całego ekosystemu.

Na koniec zastanowiliśmy się wspólnie chwilę nad używanymi na co dzień kosmetykami. Zobaczcie do jakich doszliśmy wniosków: czy wiesz, że w codziennie przez ciebie używanych kosmetykach znajdują się substancje szkodzące zdrowiu? Każde wsmarowanie kremu, czy użycie pianki do golenia, każde użycie balsamu, szminki, czy szamponu to wprowadzanie do swojego organizmu substancji, mogących zagrozić naszemu życiu a nawet zdrowiu. Wiedząc o tym możesz podjąć odpowiednie działania, aby uratować los człowieka i środowiska. Możesz zwracać uwagę na skład tego, co jesz oraz starać się kupować się kosmetyki naturalne. Warto zadbać o siebie i naszą Ziemię. Tylko to mamy.

Wydaje mi się, że i moje miasto Pabianice, może być naprawdę całkiem ekologiczne i zdrowe, wystarczy tylko chcieć!

